انتقاد تهران امروز ازبانک مرکزی: به جای تکذیب، آمار بدهید
نوشته شده توسط : ژورنالیست

سوال مهم در این باب این است که چرا بانک مرکزی خود آمار واقعی را در این زمینه منتشر نمی کند که مقامات آن مجبور نباشند به تکذیب آمارهای بین‌المللی بپردازند؟ آن هم نهادی که برخی تحلیل‌های آن در بسیاری از زمینه‌ها مورد تایید و حتی استناد اقتصادیون دولتی قرار می‌گیرد....
تهران امروز در بخشی از مقاله خود با عنوان«فقدان آمارهای رسمی و جولان خارجی‌ها» نوشت:

*بانک مرکزی در اولین آماردهی خود در سال جدید، نماگرهای اقتصادی مربوط به شش ماه دوم سال گذشته را منتشر کرد اما بازهم جای خالی شاخص‌های اصلی بیش از آمارهای اعلام شده، خودنمایی می‌کند. در این شرایط است که تحلیلگران اقتصادی و نمایندگان مجلس برای بررسی نحوه عملکرد دولت در بخش‌های مختلف ناگزیرند به آمارهای نهادهای بین‌المللی مراجعه کنند و آن را مبنای تحلیل خود قرار دهند.

*اگر شرایط آماردهی در کشور شفافیت لازم را داشته باشد شاید دیگر اعلام پیش‌بینی نرخ رشد صفردرصدی برای اقتصاد کشور از سوی صندوق بین‌المللی پول به این میزان خبرساز نشود. این نهاد بین‌المللی نرخ رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۰ را بر مبنای سایر نماگرهای کشور، یک درصد برآورد کرده است. این موضوع هیچ‌گاه از سوی دولتیان مورد تایید قرار نگرفته است حتی قائم مقام بانک مرکزی روز گذشته پیش‌بینی رشد صفر درصدی در سال ۲۰۱۱ را بدبینانه دانسته است. سوال مهم در این باب این است که چرا بانک مرکزی خود آمار واقعی را در این زمینه منتشر نمی کند که مقامات آن مجبور نباشند به تکذیب آمارهای بین‌المللی بپردازند؟ آن هم نهادی که برخی تحلیل‌های آن در بسیاری از زمینه‌ها مورد تایید و حتی استناد اقتصادیون دولتی قرار می‌گیرد.

*پیش‌بینی نرخ تورم ۱۲ درصدی صندوق بین‌المللی پول برای سال گذشته بارها از سوی مقامات اقتصادی کشور بیان و از آن حمایت شد اما معلوم نیست که به پیش‌بینی جدید این صندوق مبنی بر افزایش نرخ تورم در ایران تا مرز ۲۲ درصد، اتکا شود.به نظر می‌رسد که مرکز آمار ایران نیز به مانند بانک مرکزی از ارائه برخی آمارها منع شده است چه این مرکز نیز بیش از ۹ ماه است از اعلام نرخ بیکاری در کشور سرباز زده است تا اختلاف‌های آماری در میان مسئولان نیز به چشم بخورد.

 



:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 79
|
تعداد امتیازدهندگان : 20
|
مجموع امتیاز : 20
تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: