نهمین دوره انتخابات مجلس ایران '۱۲ اسفند' برگزار می شود
نوشته شده توسط : ژورنالیست

خبرگزاری ها در ایران می گویند که تاریخ برگزاری انتخابات مجلس این کشور تعیین شده است. خبرگزاری نیمه رسمی مهر تاریخ دقیق برگزاری این انتخابات را ۱۲ اسفند امسال یعنی حدود ۱۰ ماه دیگر اعلام کرده است.

ساعاتی پیش از این، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران گفته بود که زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم در جلسات مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان قانون اساسی مشخص شده و به زودی اعلام می شود.

وزیر کشور ایران گفته بود که از سال قبل اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات مجلس پیش بینی شده و توافقات لازم با شورای نگهبان در این زمینه به عمل آمده است.

دوره چهار ساله مجلس هشتم در ایران، خرداد سال آینده خورشیدی به پایان می رسد و مطابق قانون انتخابات این کشور، باید سه ماه پیش از پایان دوره قانونگذاری ، انتخابات تازه برگزار شود.

برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس، اولین انتخابات در ایران پس از شکل گیری جریان های اعتراضی در این کشور است.

اعتراض ها در ایران در پی اعلام نتایج انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری شکل گرفت که طی آن محمود احمدی نژاد برنده آن معرفی شد.

پیش از انتخابات مجلس، می بایست انتخابات شورا ها در ایران برگزار می شد اما مجلس شورای اسلامی چند ماه پیش از موعد برگزاری این انتخابات در اوج اعتراض های مردمی در این کشور، با تصویب لایحه ای دوره کنونی شوراهای اسلامی شهر و روستا را دو سال تمدید کرد تا انتخابات بعدی شوراها همزمان با یازدهمین دوره ریاست جمهوری انجام شود.

تعویق انتخابات شوراها در ایران، نخستین تجربه از این دست در تاریخ جمهوری اسلامی بود.

هرچند برخی از گروه های سیاسی و احزاب شیوه برگزاری انتخابات در ایران و نحوه دخالت شورای نگهبان را در تایید نامزدها غیر دموکراتیک می دانند اما تعویق در برگزاری انتخابات حتی در زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق هم سابقه نداشته است.

در شرایطی که شماری از چهره های اصلاح طلب ایران پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری در زندان به سر می برند، محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین این کشور چندی پیش یکی از شروط اصلاح طلبان را برای ورود به رقابت های انتخاباتی مجلس، برگزاری "آزادانه" انتخابات عنوان کرده بود.

شماری از چهره های سیاسی اصلاح طلب با طرح آقای خاتمی و احتمال حضور مجدد اصلاح طلبان در انتخابات مجلس با شرایط فعلی کشور مخالفت کردند اما گروه های نزدیک به دولت هم شروط آقای خاتمی را رد و صحنه سیاسی کشور را بی نیاز از حضور اصلاح طلبان خواندند.




:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 59
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: