عكاسان حرفه اي بخوانند
نوشته شده توسط : ژورنالیست

 متاسفانه، با پيدايش عکاسي ديجيتال، که هيچ مخالفتي با آن ندارم، و سال‌ها است که از اين وسيله براي کارم استفاده مي‌کنم، به‌عوض آن که عکاسي حرفه‌اي به‌ جلو برود، بنا بر سياست‌هايي که در اين مختصر نمي‌توانم به‌ آن بپردازم، راه قهقرا پيموده، تا آن‌جا که بزرگ‌ترين بنگاه‌هاي عکاسي خبري در سطح جهان مجبور به‌ بستن سازمان‌هاي خود شده‌اند.

 

 دادنا: كامران عدل، عكاسان حرفه‌اي خبري را براي شركت در نمايشگاهي كه قرار است آبان ماه با مديريت خودش برگزار شود، فراخواند و در عين حال اعلام كرد: «از پذيرفتن عکس‌هاي خبري سياسي معذور خواهم بود.»

اين هنرمند عكاس در اين «فراخوان. نوبت اول» كه نسخه‌اي از آن در اختيار ايسنا،قرار گرفته آورده است: «با در نظر گرفتن وضعيت وخيم عکاسي خبري در سطح جهان، و از آنجا که عکاسان و فيلمبرداران خبري، تنها شاهدان با فهم و درک شعور حرفه‌اي بودند که مواجه با جريانات خبري مي‌شدند و کسي نمي‌توانست آن‌ها را بازيچه‌ي اميال خود کند و به‌عبارت امروزي در زبان شريف فارسي، آنان و مردم را سرکار بگذارد، تصميم گرفته‌ام که با همکاري خانه‌ي هنرمندان، نمايشگاه عکسي از عکس‌هاي خبري در نيمه‌ي دوم آبان 1390 برگزار نمايم تا هم به‌هنرجويان و هم به‌مردم، نشان بدهم که چه خرد و فرهنگ و انديشه‌ي توانايي در مسير نابودي قرار دارد. در اين مسير، با همکاري دوستان و همکاران، شايد بتوانيم سطح درک و توقع مردم را در حيطه‌ي عکاسي بالا برده، کمکي هرچند اندک به‌ فرهنگ کشورمان بکنيم.

متاسفانه، با پيدايش عکاسي ديجيتال، که هيچ مخالفتي با آن ندارم، و سال‌ها است که از اين وسيله براي کارم استفاده مي‌کنم، به‌عوض آن که عکاسي حرفه‌اي به‌ جلو برود، بنا بر سياست‌هايي که در اين مختصر نمي‌توانم به‌ آن بپردازم، راه قهقرا پيموده، تا آن‌جا که بزرگ‌ترين بنگاه‌هاي عکاسي خبري در سطح جهان مجبور به‌ بستن سازمان‌هاي خود شده‌اند.»

عدل در ادامه با اشاره به نمايشگاهي كه قرار است برگزار كند نوشته است:«اين نمايشگاه فقط مربوط به عکاسان حرفه‌اي خبري است.

از آن‌جا که امروزه، عکاسي اجتماعي، از نوع عکاسي خبري شناخته مي‌شود، عکاسان مي‌توانند در اين حيطه عکس ارايه دهند.

از آنجا که مايل نيستم وارد حديث و روايت و حکايت بشويم، از پذيرفتن عکس‌هاي خبري سياسي معذور خواهم بود.

عکاسان در نظر داشته باشند که تخريب ميراث فرهنگي و تخريب محيط زيست از عناويني است که خبري به‌ حساب مي‌آيند و مي‌توانند روي آن کار کنند.

خواهشمند است که از کراپ کردن زيادي عکس‌ها خودداري کنيد. کراپ، تا حدودي در عکاسي خبري ورزشي، قابل قبول است.

عکس‌ها بايد بين تاريخ اول ارديبهشت 1389 تا آخر مرداد 1390 گرفته شده باشند.

از آنجا که نمي‌خواهم کسي در کار ما دخالت کند، اسپانسري گرفته نخواهد شد. عکاسان بايد متوجه باشند که عکس و يا عکس‌هاي قبول شده‌ي آن‌ها در قطع 50 در 70 ارايه خواهد شد و هزينه‌ي چاپ و پرس آن‌ها با خودشان خواهد بود.

عکس‌ها به‌ معرض فروش قرار خواهند گرفت و طبق قوانين خانه‌ي هنرمندان با آن برخورد خواهد شد.

براي آن که شايعاتي از قبيل باندبازي و پارتي بازي در ميان نباشد، هياتي براي بررسي کارها در کار نخواهد بود و تمام مسوليت اين نمايشگاه با خود من خواهد بود.

از آن‌جا که سطح ديوارهاي نگارخانه‌هاي خانه‌ي هنرمندان محدود است و من نمي‌دانم چند نفر در اين گردهمايي شرکت خواهند کرد، عکاسان بايد حد اکثر تا تاريخ 15 خرداد 1390، آمادگي خود را براي شرکت در اين نمايشگاه به-آدرس :

Iranews.photoexpos@yahoo.com. اطلاع دهند.»

اين هنرمند در پايان خاطرنشان كرده است:«در فراخوان آينده، پس از آن که از تعداد شرکت کنندگان مطلع شديم، نحوه و چگونگي شرکت در نمايشگاه، چه از طريق ايميل‌ها و چه از طريق روزنامه‌ها به‌ اطلاع خواهد رسيد.

با امتنان از مديريت خانه‌ي هنرمندان و همکاري روزنامه‌هاي شريف ايران و خبرگزاري‌ها، اميدوارم جشن باشکوهي برپا کنيم.»




:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: