خانواده ابراهیم یزدی مصاحبه ایرنا را تکذیب کرد
نوشته شده توسط : ژورنالیست

به دنبال انتشار مصاحبه ای از ابراهیم یزدی، دبیر کل پیشین نهضت آزادی ایران که اخیرا از زندان آزاد شده است، داماد او در مصاحبه با بی بی سی گفت که این مصاحبه تحریف شده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اخیرا گفتگویی با آقای یزدی انجام داد که ظاهرا پس از آزادی او انجام شده و در آن به نقل از او گفته شده که اگر میر حسین موسوی به ریاست جمهوری انتخاب می شد، "برای کشور فاجعه بود."

وی با اشاره با اعتراضات خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری دو سال پیش برخی اصلاح طلبان را متهم به "ساختار شکنی" می کند و می گوید: "باید بررسی کرد چطور نخست وزیر چند ساله مملکت به اینجا کشیده شد."

اما مهدی نوربخش که خود نیز عضو نهضت آزادی است و در آمریکا زندگی می کند به بی بی سی فارسی گفت که این مصاحبه مربوط به دوران حبس ابراهیم یزدی است و "بخشی که مربوط به آقای موسوی می شود درست خلاف واقع است ... بریده شده و به این مصاحبه اضافه شده است."

او می افزاید که دادستانی انقلاب به آقای یزدی گفت تا پیش از دادگاهش در شهریور ماه از "حق دادن مصاحبه محروم است" و به همین دلیل او با کسی مصاحبه نکرده و نخواهد کرد.

تکذیب و گلایه

ساعاتی پس از اظهارات آقای نوربخش، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا یادداشتی از آقای یزدی منتشر کرد که در آن انجام مصاحبه با خبرگزاری ایرانا را " قبل از آزادی و در یک خانه امن" تایید کرده بود.

آقای یزدی در این متن از انتشار این مصاحبه پیش ازتایید او گلایه کرده و نوشته: " نظر به این که متن منتشر شده توسط ایرنا بدون اطلاع و تایید اینجانب صورت گرفته است، تکذیب می گردد."

خبرگزاری ایرنا در خبر منتشر شده ادعا کرده است که فیلم و صدای مصاحبه را در اختیار دارد اما به درخواست آقای یزدی آن را منتشر نمی کند.

در این مصاحبه، به نقل از آقای یزدی گفته شده است که در زمان نخست وزیری آقای موسوی در دهه ۱۳۶۰، وی منتقد سیاست اقتصاد دولتی او بوده و بعنوان عضو کمیسیون ویژه بازرگانی خارجی مجلس در آن زمان با این دیدگاه که "از سیر تا پیاز همه چیز باید دولتی شود" مخالف بوده است.

ایرنا همچنین به نقل از ابراهیم یزدی می نویسد: "به قانون اساسی التزام دارم اما به برخی از سیاست ها و رفتارهای مسئولین معترضم."

داماد آقای یزدی می گوید که وی به ملی کردن صنایع اعتراض داشته و طبیعی است که این موضوع را مطرح کند، اما او اصلاح طلبان را ساختار شکن نخوانده، "هرگز" درباره آقای موسوی چه پیش از انتخابات و چه پس از انتخابات اظهار نظر نکرده و حتی بسیاری از جوانان نهضت آزادی در کمپین انتخاباتی آقای موسوی فعال بودند.

آقای نوربخش درباره بحث التزام به قانون اساسی نیز می گوید حزبی که می خواهد کار قانونی انجام دهد باید به قانون التزام داشته باشد و این لزوما به معنای "اعتقاد" به اصل ولایت فقیه نیست.

استعفا

چندی پیش خبرگزاری ایرنا در خبری کوتاه از آزادی ابراهیم یزدی خبر داده و افزوده بود وی از دبیرکلی نهضت آزادی کناره گیری کرده است.

در بیانیه یک خطی که این خبرگزاری به نقل از ابراهیم یزدی منتشر کرد، آمده بود: "بدین وسیله استعفای خود را از پست دبیرکلی نهضت آزادی ایران اعلام می‌دارم."

در مصاحبه اخیر نیز آقای یزدی که از بیماری های مختلفی رنج می برد، به نوشته ایرنا می گوید از دبیر کلی این حزب استعفا کرده است زیرا "این یک اخلاق دینی است که اگر کسی مسئولیتی را نمی تواند در چارچوب قانون انجام دهد آن را واگذار کند."

ماموران امنیتی سال گذشته و در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، ابراهیم یزدی را که در بیمارستان بستری بود، بازداشت و چند روز بعد، آزاد کردند.

آقای یزدی بار دیگر در روز عاشورا و هنگام شرکت در مراسمی در خانه یکی از اعضای نهضت آزادی بازداشت شد، اما مقامات قضایی دو ماه بعد با مرخصی او برای انجام عمل قلب باز موافقت کردند.

اوایل مهرماه سال جاری، آقای یزدی که برای شرکت در یک مراسم ترحیم به اصفهان سفر کرده بود، بار دیگر در آن شهر بازداشت و پس از انتقال به تهران زندانی شد.

آقای یزدی هشتاد سال سن دارد و از وضع جسمی مساعدی برخوردار نیست و بازداشت او اعتراضاتی را به دنبال داشته است.

او چندی پیش به بیمارستان منتقل شد و پس از انتقال دوباره به اوین، خبری در مورد انتقالش به یک "خانه امن" که زیر نظر دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی است، منتشر شد.

نهضت آزادی نزدیک به پنجاه سال قبل تاسیس شد اما پس از سالهای آغازین انقلاب ایران و حضور اعضاء این تشکل در دولت موقت، فعالیت اعضاء آن با مشکل مواجه بوده است.

این گروه سیاسی، به استناد نامه ای منسوب به آیت الله خمینی، که پس از درگذشت او منتشر شد، از فعالیت منع شده است، هر چند برخی شخصیت های سیاسی درباره استناد پذیری این نامه ابراز تردید کرده اند.

مهدی نوربخش می گوید آقای یزدی پس از انتخابات ریاست جمهموری سه بار دستگیر و ۵۵ نوبت بازجویی شده، اما حکومت تاکنون نتوانسته ضعفی علیه او پیدا کند و تنها بدنبال این است که او را مجبور به "انحلال" نهضت آزادی کند.




:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 فروردين 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: